Vem i helvete blir hjälpt av supporten?

Efter att ha suttit trekvart i en fruktlös supportchat häromdan med en (förvisso mycket trevlig) person som hette Sushil så slog mig frågan:

Har jag någonsin, i hela mitt liv, fått reda på det jag undrat eller fått hjälp med mitt problem hos en support?

Svaret blev ett sorgligt: Nej

Och jag lär väl inte vara ensam.

Jag tänker tillbaka på alla supportsamtal jag suttit i. Som tjejen hos Telia som undrade vad tusan en bärflänsbox var när jag försökte beställa nedmontering av deras eländiga bärfrekvensbox på min vägg.

Eller alla de gånger bredbandet har gått ner. Och supporten "hjälper till":

-Har du startat om datorn?
-Nja, alltså jag har flera datorer här, och jag tror inte att alla pajade samtidigt! Som sagt är förbindelsen med er server ner...
-Har du provat att installera om din drivrutin till nätverkskortet?
-Men lyssna...snälla.... har ni några servicearbeten eller kända störningar i områ....
-Vilket operativsystem kör du?
-....asså...du jag har testat att pinga er nu. Det är era DNS:er som inte svarar...ni kanske...
-För att jag ska kunna hjälpa dig vidare behöver jag veta vilket operativsystem du kör!
-*Suck* ...Du...eh...tack ändå. *Klick*


Senast behövde jag dokumentation över BIOS-setupen i en dator eftersom man käckt hade utelämnat det avsnittet i användarmanualen.

Datorn i fråga används som server i nätverket och har därför ingen skärm eller tangenbord inkopplade. Men när man startar om den så stannar den och bråkar om just tangentbordet. Ganska festligt i och för sig: "Keyboard error. Press F1 to continue."

Men iallafall. Man brukar kunna slå av den kollen rätt enkelt i BIOS, men i just den här maskinen kunde jag för mitt liv inte hitta det. Supporten:

-Vilket operativsystem kör du?
-Eh...men du det här handlar om BIOS...alltså innan operativsystemet ens är ladd....
-För att jag ska kunna hjälpa dig vidare behöver jag veta vilket operativsystem du kör!


Ridå.