Vem i helvete orkar höra fler Mac-människor?

Vad är det med Mac-folket som gör att de måste hävda sig hela tiden?

Kommer det medpackat i äpplekartongerna en instruktionsbok hur man blir en liten gläfsande terrier som måste framhäva sitt minoritetssystem som överlägset i alla sammanhang?

Jag är så trött på tjatet.

I varje nätforum, community och socialt sammanhang där datorer på nåt sätt kommer på tal så dyker de upp. Predikarna. "Byt till Mac!". "Everything your PC does, my Mac does better!". "Mac rules! PC sucks!"

Inte blir det ju bättre heller av att Apple själva spär på. Få har väl missat reklamfilmerna med den coola "I'm a Mac"-killen och den töntiga "I'm a PC"-businessgubben.

Det är sketch och det är skojigt. Och det är bara skitsnack.

Haffa första bästa snubbe på gatan som ser ut ungefär som "I'm a Mac"-killen ovan och fråga vilken dator han kör. Med 96% sannolikhet så kör han en PC.

Om du vill bättra på Mac-oddset så haffa istället snubben med plastbågade brillor och pannåväska. Då kan det bli träff. För där lever och frodas Macburkarna - i byråvärlden. Där odlas på nåt märkligt sätt fortfarande myten att kreativ höjd endast kan uppnås på datorer från Apple.

Samma myt lever i viss mån kvar där det ska spelas in musik: Riktig kvalitetsmusik liras in på Mac. På PC blir det liksom Basshunter per automatik.

I båda fallen är det såklart bara struntprat. Samma applikationer och verktyg finns för båda plattformarna. Det är det som finns mellan stolen och skärmen som gör skillnaden, inget annat.

Vidare finns några argument hos Mac-folket som de tjatat ur sig till leda genom åren:

1. Mac är snyggare än PC.
2. Mac är stabilare än PC.
3. Mac får inga virus.
4. Mac är för individualister. PC för konformister.

Jag vill gärna lämna min syn på dem en gång för alla:

1. Ja, Mac är snygga (förutsatt att man nu gillar deras stil - det finns ju inga vidare valmöjligheter). Men om ni tror att ett PC-chassi fortfarande är en gråbeige plåtlåda med plastfront, tänk om. En PC kan vara minst lika snygg som en Mac, och valmöjligheterna är enorma. Jag kan dessutom byta till en ny snygg låda att sätta min PC i. Kostar från några hundringar i närmaste datorbutik. Min egen burk är en smäcker desktopmodell i borstad aluminium som hänger under mediahyllan.

2. Mac stabilare? Ja självklart. Ni jämför ju alltid med adware- och datorspelsbelamrade pojkrums-PC med julgransskrivbord och drivrutiner från 1998. Kom och jämför med min, whydontcha?

3. Jo, Mac får visst virus. Fast det finns inte lika många. Virusandelen går hand i hand med marknadsandelen eftersom virusmakare också vill få mesta möjliga spridning på sina grejer. Den senaste tiden har förresten säkerhetshålen som upptäckts på Mac varit talrika, framförallt i schweizerosten Quicktime. Både PC- och Macfolk bör således använda sunt förnuft och ett bra antivirusprogram. Sen klarar vi oss bra mot det där.

4. Om individualism tillnärmelsevis har nåt nåt med valfrihet att göra, vilket jag tror att det har, så ger PC dig långt fler individualistiska val - allt från hur datorn ska se ut utanpå till vad den ska ha under huven och vad allt det här får kosta. Om individualism däremot är att skaffa ett system inför vilket 96% av dina vänner och bekanta ser ut som frågetecken den dagen du behöver hjälp med nåt - fine, isåfall är Mac för individualister.

Sådär. Nu har jag varit på besök i er predikandevärld, fanboys. Jag känner mig smutsig. Jag går och duschar.